Коришћење контрацептивних средстава у браку (питање свештенику)
Категорија: ДуховностПитање:
Помаже Бог.
Прије свега желио бих да вас поздравим и да подржим овакав вид комуникације путем интернета, успостављен између чланова (и оних који то можда још нису) Цркве и свештенства. Покушао сам анализирати велики број досадашњих питања и одговора како се моје питање не би подударило са евентуално већ сличним или идентичним питањем, и мислим да се питање које ћу сада поставити не налази у низу досадашњих питања и одговора.
Наиме, интересује ме став Православне Цркве по питању тјелесних односа супружника у Црквено (Православно) благословеном браку, и кориштење контрацептивног средства (конкретно кондома) у случају кад у браку имају више дјеце?
Интересује ме да ли је дозвољена употреба наведеног контрацептивног средства у ситуацији када су предходне трудноће супруге завршене оперативним путем, дакле царским резом и када би евентуална наредна трудноћа представљала ризик по здравље и живот супруге?
Дакле, не желећи свјесно нарушити Божију заповијест о рађању дјеце у браку, него из одређене дозе страха за живот и здравље супруге у евентуално сљедећој трудноћи, с обзиром да и доктори не препоручују велики број царских резова, посебно ако постоје одређене индикације које наводе на бојазан одређених компликација у наредним трудноћама, интересује ме да ли је у тим и таквим ситуацијама дозвољен тјелесни однос између супружника (наравно изван четири поста која је установила Православна Црква и осталих једнодневних постова), у којем би се могла користити контрацепција (кондом) као превентива одређеним компликацијама у наредним евентуалним трудноћама?
Да ли је и како могуће у таквој ситуацији, када постоје индикације и одређени ризици од сљедеће трудноће, одржавати тјелесне односе у браку а да се при томе не угрози живот и здравље супруге, а прије свега Божија заповијест о рађању дјеце?
И на крају, да не помислите да ово питање гледам искључиво свјетовним очима, напомињем и подвлачим да чврсто вјерујем да све бива по светој вољи Божијој онога ко жели да се придржава Божијих заповијести, и да Бог зна све наше немоћи а такође и потребе, као што каже и Свети апостол Павле, да се супружници у браку не забрањују једно другом осим по договору, за вријеме поста.
И због свега тога бих вас замолио да ми одговорите да ли би, обраћајући се предходно Господу у молитвама прије таквог тјелесног односа у којем би се због горе наведених посљедица користио тај вид контрацепције, супружници тиме учинили гријех пред Богом?
Чврсто вјерујем да Бог зна да у дубини срца не би чинили тај и такав однос да свјесно спријечимо зачеће и нарушимо Божију заповијест него из страха и слабости људске природе, да би евентуално у наредној трудноћи могло доћии до одређених компликација, посебно ако такав став заузимају и доктори по питању када су се и предходне двије трудноће заврше путем царског реза? !
Надам се да нисам створио конфузију у постављеном питању, јер сам желио мало поближе да вам опишем деликатну ситуацију у којој се налазимо моја супруга и ја, а све у смислу само једног и најважнијег питања а то је да ли би се у овом нашем случају кориштење наведеног контрацептивног средства сматрало као гријех (а моја супруга и ја то заиста не желимо да учинимо пред Богом) или би, тражећи у молитви благослов Божији за такав тјелесни однос били сачувани од скрнављења брачне постеље и гријеха, јер у противном, ако више никада не би могли ступити у тјелесне односе моја супруга и ја (а још смо млади и на почетку заједничког живота у којем, у Божијој милости и помоћи, имамо двоје дјеце) , из страха да не преступимо Божију заповијест у којем је супружницима речено да у браку рађају дјецу, не скренемо у другу крајност, у којој би тјелесна искушења евентуално угрозила брачну заједницу, с обзиром да би у таквој брачној заједници, у којој више никада не би могли имати тјелесне односе због горе наведених специфичних околности, постојала могућност да се наруши цјеловитост брака, а који се састоји како из духовног односа двоје супружника тако исто и тјелесних односа супружника у браку.
У нади да ћете ми одговорити на постављено питање и тиме ријешити недоумуцу у којој се моја супруга и ја налазимо, желим да вас поздравим и пожелим много здравља, вјере и успјеха на путу којем сви ми заједно тежимо, а то је пут према Пресветој Тројици и Царству Божијем.
Н.Н
Одговор:
Драги брате, Хвала на јављању и питању. Мислим да смо већ раније одговорили на то питање, да Оци већ скоро две хиљаде година говоре да контрацепција није у реду, ни у ком облику.
Ако већ постоји страх за живот и здравље супруге, онда је једини дозвољени начин – уздржавање у плодним данима.
Од Бога вам свако добро и помоћ жели, о. Срба
Извор: https://www.pravoslavniroditelj.org/koriscenje-kontraceptivnih-sredstava-u-braku-pitanje-svesteniku/
Прочитајте у вези са овом темом и следећи текст, настао сарадњом православног психолога и свештеника:
Брачни односи и коришћење контрацепције (одговара православни психолог)